Om os

Børnehuset Svanen er en integreret daginstitution for børn i alderen 0-6 år. Børnehuset er en del af område sydøst i Hjørring Kommune.

Et hus med fokus på trivsel, udvikling og læring

Børnehuset Svanen er et børnehus, hvor vi sætter kerneopgaven i centrum. Vi skaber, sammen med forældrene, trivsel, udvikling og læring for børnene, ved bl.a. at have fokus på relationer, tryghed, overskuelig og tid til det enkelte barn.

Børnehuset er bygget med rammer, der giver plads til det nære i det store. Der er overskuelige rum, en varieret indretning og mulighed for, at børnene kan lære og lege uforstyrret i mindre grupper - både inde og ude på legepladsen.

Nærhed og genkendelighed

I børnehuset er der en mindre vuggestue med plads til 30 børn og to børnehaveafdelinger med plads til 70 børn i hver afdeling. Alle børn har et fast tilhørsforhold til en afdeling. I hver afdeling er der garderober, toilet/puslerum samt rum, hvor der er plads til at børnene kan lege, lære og være kreative. Det, at børnene bliver inddelt, giver dem mulighed for både at indgå i små og store børnefællesskaber.

Plads til særlige behov

I Børnehuset er der en specialafdeling. Specialafdelingen er for børn med fysiske og psykiske handicap. Afdelingen er bygget op, så der både kan være individuel træning – men i høj grad også mulighed for inklusion i resten af huset. For alle børn kan det være givtigt at opleve den forskellighed, som institutionen rummer, og at tage del i andre fællesskaber end børnene normalt indgår i.

Gode overgange

Overgange fra hjem til vuggestue/børnehave, fra vuggestue til børnehave, fra børnehave til skole og mellem normalområdet og specialområdet er en spændende og udfordrende oplevelse for alle børn, som har stor betydning for deres trivsel. Børnehuset arbejder med overgange og brobygning internt i huset imellem de forskellige afdelinger og med eksterne samarbejdspartnere som f.eks. skoler, dagplejen og andre dagtilbud. Børnehuset er placeret tæt på flere skoler i Hjørring og har fokus på at skabe trygge og nære miljøer, der kan støtte børnene i gode overgange.

Overskuelig legeplads med store muligheder

Legepladsen er inddelt i områder med låger imellem områderne. Det giver børn, forældre og personale en fornemmelse af “ét område”, de skal forholde sig til, og gør det let for personalet at holde overblik og opsyn med børnene. Samtidig har børnene mulighed for at skifte område efter behov og i takt med deres udvikling.

Tæt på natur, kultur og offentlig transport

Børnehuset er placeret ved siden af Svanelunden og Folkeparken. Det giver nem adgang til at udforske årstiderne, skov, søer, natur og naturfænomener. Med placeringen ”tæt på alt” er der rig mulighed for at børnene kan opleve kultur på bibliotek, museum og teater i lokalområdet eller tage med offentlig transport til strand, havn, skov og kulturinstitutionerne uden for Hjørring by.